donderdag 21 juni 2012

Kort sporten tegen hart- en vaatziekten


Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd de nummer één doodsoorzaak. Mensen die weinig bewegen en overgewicht hebben, hebben meer kans hebben op zulke aandoeningen. Sport is dan ook een goede manier om hart-en-vaatziekten te voorkomen. In het bloed zijn bepaalde stoffen te meten die kunnen voorspellen of een persoon risico loopt op hart- en vaatziekten. Dit zijn bloedwaarden zoals het cholesterol-gehalte, veteiwitten, insuline, glucose, fibrinogeen, Plasminogen-activator-1 (PAl-1) en nog veel meer. Het geheel aan waarden wordt een metabool profiel genoemd. Bij mensen met een risico op hart- en vaatziekten, kan sporten een positief effect hebben op de bloedwaarden en zo het metabole profiel gezonder maken.

Ook bij kinderen zijn zulke waarden te meten, en als deze in de jeugd al afwijkend zijn, is de kans op hart- en vaatziekten op latere leeftijd aanzienlijk. Ook voor jongeren is het belangrijk het metabole profiel gezond te houden, waarbij ook sporten kan helpen. Onderzoekers uit Engeland wilden weten in hoeverre sport een positieve invloed heeft op het metabole profiel van jongeren.

Er wordt aangenomen dat langdurige training op een lage intensiteit sneller een positief effect heeft op de algemene gezondheid. Maar net als volwassenen hebben ook jongeren lang niet altijd zin om veel tijd te stoppen in sport. Om dit te testen werden de jongeren in dit onderzoek onderworpen aan verschillende trainingsregimes om de effecten op het metabole profiel te kunnen vergelijken.

57 jongeren met een gemiddelde leeftijd van 16 jaar deden mee aan het onderzoek: één groep kreeg geen training (de controle-groep), één groep kreeg een hoge intensiteits-training waarbij ze 7 weken lang een programma van korte sprints (30 seconden) volgden. De andere groep moest 7 weken lang een programma volgen waarin ze een 20 minuten lange rustige duurloop moesten doen. Van de deelnemers werd voor en na de trainingen bloed afgenomen, hartslag en bloeddruk gemeten, het gewicht bepaald, enzovoorts. Vervolgens werden de waarden van alle groepen voor en na de trainingen vergeleken.

De sprintgroep besteedde gedurende de zeven weken van het experiment slechts 63 minuten aan de sportieve activiteiten, bij de duurloopgroep was dit 420 minuten. De sprintgroep verbrandde hiermee slechts 900 kcal gedurende de training en de duurloopgroep meer dan 4000. Je zou verwachten dat de gezondheidseffecten bij de laatste groep dus veel groter zouden zijn. Dat bleek dus mee te vallen. Alhoewel de gezondheidseffecten na zo’n korte studie klein waren, was er zowel bij de sprint- als bij de duurloopgroep een verbetering te zien van bepaalde bloedwaarden (voornamelijk de niveaus van insuline, fibrinogeen en PAl-1). Beide groepen hadden gemiddeld gezien een beter uithoudingsvermogen na 7 weken dan de controlegroep die niet extra had gesport.  

Dus, concluderen de onderzoekers, ook korte intensieve sport heeft een positief effect op de gezondheid van kinderen. Wanneer kinderen weinig zin hebben om te sporten, kun je ze met dit artikel om de oren slaan dat ook even sporten nuttig kan zijn om gezonder te worden. Want gezondheid in de jeugd is cruciaal voor een goede gezondheid op latere leeftijd.

Dit artikel verscheen in de Tribune, het clubblad van Triatlonvereniging GVAV te Groningen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen